Hankkeet ja kokeilut

 

 

Hankkeita, kokeiluita ja palveluja

 

Hankkeet ja kokeilut

Tieliikenteen automaatiota arktisissa olosuhteissa - Arctic Challenge

Arctic Challenge -hankkeessa tutkitaan automaattiautojen ja älykkään infrastruktuurin ratkaisuja ja niiden toimivuutta kenttäkokeilla Tunturi-Lapissa. Arctic Challenge toteutetaan osana Aurora-hanketta.

Tiedotteet

Suomalaisella osaamisella ratkotaan automaattisen liikenteen talviolosuhteiden ongelmia

Tule kehittämään tieliikenteen automaatiota arktisissa olosuhteissa

Epressi: tule kehittämään tieliikenteen automaatiota arktisissa olosuhteissa

Markkinakartoituksella etsitään näkemyksiä tieliikenteen automaation ja älykkään infrastruktuurin ratkaisuihin arktisissa olosuhteissa

Uutiset

Uusi Teknologia: Tämä robottiauto toimii lumisateessakin – takana suomalaisyritys

Kauppalehti: Espoossa kehitetään autoteknologiaa, johon Tesla ei vielä pysty: "2020-luvulla olemme miljardiluokan yritys"

Aamulehti: Robottiauto ajaa joulukuussa älytiellä muun liikenteen seassa – "Haasteelliset olosuhteet syntyvät kun kaistaviivat eivät näy tai gps ei toimi"

Traffic Technology Today: Finland’s new Aurora intelligent road opened for AV and connected ITS trials

Kauppalehti: Suomalaista robottiautoa testataan Kilpisjärven älytiellä ensi talvena

Ilta-Sanomat: Kuinka robottiauto selviää lumisella älytiellä? Testit alkavat Lapissa

Tuulilasi: Suomen ensimmäinen älytie avattu - valmiina testeihin

Liikennelabran uutiskirje: Arctic-Challenge testaa Tunturi-Lapissa

Uusi Teknologia: Aurora-hanke hakee robottiautoja arktisiin testeihin

Osto&Logistiikka: Tieliikenteen automatisointia tutkitaan Lapissa

Luoteis-Lappi: Testaus alkaa tammikuussa

Autobild: Suomalaisella osaamisella ratkotaan automaattisen liikenteen talviolosuhteiden ongelmia

Moottori: Kenttäkokeita Lapissa – piileekö talvikunnossapidon tulevaisuus aurauskepeissä?

Esitykset

Connected and automated driving activities in Finland

Muu viestintämateriaali

RadioSuomi Ajantasa: Älyliikennettä tutkitaan Tunturi-Lapissa

NordicWay-esittelyvideo

Tieto- ja tarjouspyynnöt

Request for proposal: Arctic Challenge - Road transport automation and intelligent infrastructure

TIETOPYYNTÖ / MARKKINAKARTOITUS: Älykkään infrastruktuurin ja tieliikenteen automaation Aurora-hankkeen Arctic Challenge -osioon

 

 

 NordicWay2

Verkottuneet ajoneuvot ja automaatio lumisissa sekä jäisissä olosuhteissa. Hankkeessa tehdään yhteistyössä julkisten
ja yksityisten toimijoiden kanssa verkottuneiden ajoneuvojen eurooppalaista yhteentoimivuutta sekä tutkitaan automaation digitaalisen ja fyysisen infrastruktuurin vaatimuksia Suomen lumisissa ja jäisissä olosuhteissa.

 

Aurora

Lue lisää..

Arctic Challenge

Arctic Challenge -hankkeessa tutkitaan automaattiautojen ja älykkään infrastruktuurin ratkaisuja ja niiden toimivuutta kenttäkokeilla Tunturi-Lapissa. Arctic Challenge toteutetaan osana Aurora-hanketta.

Lue lisää..

Infra Challenge

Alkaa syksyn 2017 aikana, jatkoa Arctic Challengelle.

Nordic Hub

Arctic Positioning, Navigation, & Timing (PNT) Innovation Platform: Nordic Hub based on SNOWBOX infrastructure (European Space Agency).

 

BOMAAS

Tekes, FLOU Solutions Oy ja Tampereen Yliopisto toteuttavat tutkimus- ja kehityshankkeen, jossa määritellään ja luodaan avoin, alustariippumaton, rajapintamäärittely uusille liikkumispalveluille.

Lue lisää...

 

Fölix

Fölix yhdistää Turun seudun joukkoliikenteen ja taksin. Pilottivaiheessa palvelu koskee ainoastaan Raision alueella tapahtuvia taksimatkoja.

Lue lisää...

 

GoParking

Lentopysäköinti GoParking Helsinki-Vantaalla aloittaa robotiikkaratkaisujen tuottamisen selvittämisen Helsinki-Vantaan
matkustajavirtoja palvelemaan. Tavoitteena on ottaa robottiajoneuvot käyttöön Helsinki-Vantaan lentoaseman terminaalien sekä lentokenttäpysäköintialueiden
välisessä liikenteessä.

Lue lisää...

 

Joukkoliikenteen työmatkapilotti Turku-Uusikaupunki

Turun ja Uudenkaupungin välillä alkavalla joukkoliikennekokeilulla tuetaan työvoiman sujuvaa liikkumista. Kokeilun takana ovat Varsinais-Suomen ELY-keskus, Valmet Automotive ja Turun kaupunki.

Lue lisää...

 
 

Kätevä

Kätevä Seinäjoki -kokeilu (11/2016-4/2017) tarjosi kolme erilaista liikkumispalvelupakettia. Kokonaispalvelu muodostui kaupungin paikallisliikenteestä, Kutsubussista sekä uudistetuista taksipalveluista. Palvelun perusideana oli, että asiakas valitsi itselleen sopivimman palvelupaketin ja maksoi palvelun käytöstä palvelupaketin kiinteän kuukausimaksun. Vastineeksi asiakas sai edullisemmat liikkumispalvelut.

Lue lisää...
 

Liikkkumisen ohjauksen valtionavustushankkeet vuodelle 2017

Lue lisää...

 

Living Lab Bus

VTT:n koordinoima Living Lab Bus -hanke toteuttaa innovointi- ja kokeiluympäristön uusille teknologioille ja palveluille käyttäen konkreettisena alustana kotimaisia sähköbusseja. Innovointi- ja kokeiluympäristö mahdollistaa uusien palveluiden ja teknologioiden kehittämisen, demonstroimisen ja testaamisen sekä palveluiden arvioinnin kansainvälisiä markkinoita varten. Palvelukehityksessä osallistetaan käyttäjiä (matkustajat, kuljettajat ja liikenneoperaattorit) koko kehitysprosessiin ideoinnista arviointiin.

Lue lisää...

 

MAASiFiE

Kaksivuotisessa (2015-2017) MAASiFiE, Mobility As A Service For Linking Europe, -projektissa selvitetään liikkumisen palveluiden lisäksi mahdollisuuksia yhdistää henkilö- ja tavaraliikennettä etenkin kaupunkijakelussa ja haja-asutusalueilla.

Lue lisää...

 

Nordic Way

NordicWay-hanke on osaltaan valmistautumista uudentyyppisiin liikenteen palveluihin ja tieliikenteen automaatioon. Samalla testataan Suomen kännykkäverkon soveltuvuutta tällaiseen käyttöön.

www.nordicway.net

Lue lisää...

 

Porokello

Porokello on Lapin ELY-keskuksen hallinnoima tutkimus- ja kehityshanke, jossa mobiiliteknologiaa hyödymällä luodaan uusi älyliikenteen palvelu.

Palvelussa ammattiautoilija voi lähettää varoituksen tiellä liikkuvista poroista muille tienkäyttäjille. Kun kuljettaja saa varoituksen navigaatiolaitteistoon tai mobiilisovellukseen, hän tietää noudattaa alueella erityistä varovaisuutta.

Lue lisää...

 

Robusta

ROBUSTA develops novel approaches to the transportation automatisation. The project will test and study technologies that enable to remove the human operator from the bus and to put him in the control room responsible of multiple buses. Key objective is to create a remote drive system that allows the use of semi-autonomous buses, and later other autonomous vehicles in urban traffic conditions.

Further information...

 

Scanway 2 - digitaaliset liikennepalvelut arktisissa olosuhteissa

Liikennelabra on käynnistänyt digitaalisia liikennepalveluja arktisissa olosuhteissa testaavan hankkeen, jossa tutkitaan ja kehitetään uusia liikenteen palveluja Suomessa sekä rajat ylittävässä liikenteessä.

Lue lisää...

 

MySMARTLife Helsinki

Hanke keskittyy erityisesti energiatehokkuuden parantamiseen ja liikenteen päästöjen vähentämiseen IoT/ICT ratkaisujen kautta. Edistääkseen päästövähennystavoitteitaan Helsinki on yhdistänyt voimansa Hampurin ja Nantesin kanssa mySMARTLife –hankkeessa. Hanke koostuu monista kaupungin kehittämistoimenpiteistä, jotka hyödyntävät IoT-pohjaisten järjestelmien tuottamaa sekä olemassa olevaa avointa dataa.

Lue lisää...

 

SOHJOA

SOHJOA-hanke on osa Suomen kuuden suurimman kaupungin yhteistä 6Aika-strategiaa, jossa kehitetään avoimempia ja älykkäämpi palveluita. Tavoitteena on synnyttää Suomeen uutta osaamista, liiketoimintaa ja työpaikkoja. Metropolian monialaisina hankekumppaneina ovat Aalto-yliopisto, Forum Virium Helsinki, Maanmittauslaitos sekä Tampereen teknillinen yliopisto.

Automaattiajoneuvojen toimintaa suomalaisissa olosuhteissa testataan osana Liikenneviraston ja Trafin rahoittamaa NordicWay –hanketta, jossa osaltaan valmistaudutaan uudentyyppisiin liikenteen palveluihin ja tieliikenteen automaatioon.

Lue lisää...

 

SPEYS

Mahdollistaa henkilö- ja tavarakuljetuksien dynaamisen ohjaamisen yli toimialarajojen.

Lue lisää...

 

Työpaikkojen liikkumisen ohjauksen t&k-hankkeet

Työpaikkojen liikkumisen ohjauksen tarkoituksena on työntekijöiden kulkutapavalintoihin vaikuttaminen kestävien kulkumuotojen käyttöön kannustamalla ja ohjaamalla.

Liikennevirasto, Sitra, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi ja Kunnossa kaiken ikää -ohjelma avasivat vuodelle 2017 rahoitushaun työpaikkojen liikkumisen ohjauksen T&K-luonteisiin projekteihin. Hakuprosessia koordinoi rahoittajien toimeksiannosta Motiva.

Lue lisää..

 

Urban Auto Test

Finland's regulation allows already at this point to test automated driving. VTT Technical Research Centre of Finland and a consortium of industrial partners , supported by local and national authorities (the City of Tampere and Trafi), have set up the UrbanAutoTest project, which has as main objective to facilitate companies to develop and test connected and automated driving functionalities.

Further information...

 

Vamos

Value adding solutions, shared mobility and parking solutions. Scenario: Travel Chain from Turku to Ylläs.

Further information...

Contact details: Raine Hautala,

 

L3Pilot

VTT testaa ja arvioi yhdessä Euroopan autoteollisuuden ja muiden kumppaniensa kanssa henkilöautojen automaattiajamista todellisessa liikenteessä 11 kohteessa Euroopassa.

Lue lisää...

 

Älyväylä

Liikenneviraston digitalisaatiohankkeessa tutkitaan ja kehitetään syvyysmalleja, vedenkorkeustietoja ja -ennusteita, joiden avulla kuljetuksia pystytään optimoimaan olosuhteiden mukaan.

Lue lisää:

http://www.liikennevirasto.fi/hankkeet/digitalisaatiohanke/merenkulun-alyvayla#.WcPiXU1DvIU

 
 
 

 

Sivu päivitetty 08.12.2017